-
Menu
- Forside
- Dolby Atmos
- DTS:X
- IMAX Enhanced
-
UHD blu-ray
Expand
- Spears & Munsil UHD HDR Benchmark
- UHD blu-ray anmeldelser
- UHD blu-ray udgivelser Expand
- Karakter til UHD blu-ray
- UHD Blu-Ray Best Of 2016
- UHD Blu-Ray Best Of 2017
- UHD Blu-Ray Best Of 2018
- UHD Blu-Ray Best Of 2019
- UHD Blu-Ray Best Of 2020
- UHD Blu-Ray Best Of 2021
- UHD Blu-Ray Best Of 2022
- UHD Blu-Ray Best Of 2023
- Film & Serie Anmeldelser
-
Best of blu-ray
Expand
- Blu-Ray Best Of 2023
- Blu-Ray Best Of 2022
- Blu-Ray Best Of 2021
- Blu-Ray Best Of 2020
- Blu-Ray Best Of 2019
- Blu-Ray Best Of 2018
- Blu-Ray Best Of 2017
- Blu-Ray Best Of 2016
- Blu-Ray Best Of 2015
- Blu-Ray Best Of 2014
- Blu-Ray Best Of 2013
- Blu-Ray Best Of 2012
- Blu-Ray Best Of 2011
- Blu-Ray Best Of 2010
- Blu-Ray Best Of 2009
- Musik
- 3D Blu-ray Expand
- Demo disc
- Konkurrencer
- Anmeldelse Af Udstyr Expand
- Hjemmebiograf Guide Expand
- Lærred Guide Expand
- Projektor Guide Expand
The Wolf Man (1941) UHD 4K blu-ray anmeldelse
The Wolf Man (1941) UHD 4K blu-ray anmeldelse
Anmeldelse skrevet af Rasmus Jensen (DK udgave)
Spilletid: 1 time og 10 minutter
Lyd: 2.0 DTS-HD Master Audio Mono Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk.
Aspect Ration: 4K - 1.33:1
UHD Blu-ray udgivelsesdato: 10. oktober 2022 Distributør: SF Studios / Universal
Antal disk: 2 = UHD 4K blu-ray + Blu-ray
Genre: Gyser Biograf premiere: ikke vist i de Danske biografer
Instruktør: George Waggner
Manuskript: Curt Siodmak
Producere: George Waggner, Jack J. Gross Fotograf: Joseph A. Valentine
Klip: Ted J. Kent
Musik: Charles Previn, Hans J. Salter, Frank Skinner
Lon Chaney Jr. som Lawrence Talbot / The Wolf Man
Evelyn Ankers som Gwen Conliffe Bela Lugosi som Bela Ralph Bellamy som Colonel Montford Warren William som Dr. Lloyd Beskrivelse:
En skæbnesvanger nat eskorterer Talbot en smuk kvinde til et lokalt karneval hvor en gruppe sigøjnere underholder. Kvindens skæbne afsløres af en mystisk spåkone og kort tid efter er det tydeligt at et overnaturligt væsen er på spil. Dette er den oprindelige, klassiske gyserfilm, hvor ét af filmhistoriens mest berygtede monstre for første gang så dagens lys. Denne film fra 1941 anses bredt for at være en af gysergenrens klassikere, fordi den introducerede verden til et af de mest berømte filmmonstre gennem tiderne: En uskyldig mand bidt af en ulv som dernæst bliver forvandlet til en varulv. Varulven er et mytologisk væsen, i folketroen betegnelse på et menneske i ulveham. Evnen til at iføre sig ulveham ansås enten at være medfødt, påført ved smitte efter et bid af en varulv, eller resultat af en forbandelse, der påtvinger personen ulveskikkelse en vis tid. Varulvene var farlige for folk og dyr. Forestillingen er meget gammel og udbredt over store dele af verden, i sammenhæng med en tro på sjæle i dyreskikkelse.
Larry Talbot vender tilbage til sin families hjem i Llanwelly, Wales for at begrave sin nyligt afdøde bror og forsone sig med sin fremmedgjorte far, Sir John Talbot. Larry forelsker sig i en lokal pige ved navn Gwen Conliffe, som driver en antikvitetsbutik. Som en undskyldning for at tale med hende køber han en vandrestav dekoreret med et sølvulvehoved. Gwen fortæller ham, at det repræsenterer en varulv, en mand, der ændrer sig til en ulv på bestemte tidspunkter af året. Varulven ser altid et pentagram i håndfladen på sit næste offer. Selvom Gwen kraftigt afviser Larrys vedholdende forsøg om at få en date, mødes de den samme aften og får selskab af Gwens veninde Jenny for at få deres fremtid spået. Den romanske spåkone, Bela, ser et pentagram, da han undersøger Jennys håndflade og sender hende panisk væk. Mens de afventer deres tur, fortæller Gwen til Larry at hun er forlovet. De hører Jenny skrige. Larry forsøger at redde Jenny, som bliver angrebet af en ulv. Han dræber ulven med sin nye vandrestav, men bliver bidt i brystet. Resten kan man nok godt selv gætte sig til. Chaney som spiller Larry Talbot gennemgik ikke en ansigtsforvandling på skærmen fra mand til ulv i den originale film, som det fremgår af alle efterfølgere. Den progressive forvandling ved hjælp af makeup blev kun set i de sidste ti minutter og blev præsenteret diskret. I den første transformation tager Larry sine sko og sokker af. Det ses, at hans fødder bliver behårede og bliver til enorme poter. I slutscenen vender varulven gradvist tilbage til Larry Talbots menneskelige form gennem standardteknikken. Filmen er skrevet af Curt Siodmak og produceret og instrueret af George Waggner. I rollerne ses Lon Chaney, Jr. som The Wolf Man, samt Claude Rains, Evelyn Ankers, Ralph Bellamy, Patric Knowles, Bela Lugosi, og Maria Ouspenskaya. The Wolf Man har haft en stor indflydelse på Hollywoods skildringer af legenden om varulv. Filmen er den anden varulv film fra Universal Pictures, I 1935 havde man forsøgt sig med Werewolf of London (Varulv i London), der dog ikke blev nogen stor kommerciel succes. Filmen bliver leveret i et 1.33:1 HEVC / H.265 transfer skabt af Joseph A. Valentine som blandt andet har stået bag nogle af Alfred Hitchcock værker. Joseph A. Valentine er fremragende til sit håndværk hvilket gør at hans stil er konsekvent og ren. Selv om filmen er sort/hvid er der stadig et hav af nuancer og det er tydeligt at der er kælet for detaljerne. Dette hjælpes selvfølgelig af det faktum at kildematerialet er optaget på 35 mm, hvilket betyder at vi ligesom de andre Universal Monster Classics sidder med en rendyrket Digital Intermediate 4K, ingen digital opskalering her. Udover kildematerialets sande 4K natur er det selvfølgelig tilføjelsen af HDR som gør at nuancerne og detaljerne står så skarpt som de kan.
The Wolf Man kommer ligesom de forrige monster film med et DTS-HD Master Audio Mono lydspor. Ligesom det var tilfældet i Frankenstien, så er lyden blevet så godt renset at man i flere scener, især i markområdet omkring sigøjnerlejren, ligger mærke til et meget konstant ekko som helt sikkert er fordi man har optaget disse scener i en hal. Den centrale dialog går skarpt igennem og den bliver selvfølgelig skuet op til at passe til de overraskende momenter når varulven er i fokus. Selv om der er lidt problemer med lyden her og der, førnævnte ekko, så er det kildematerialets skyld og vi skal næppe forvente at det bliver meget bedre. Derudover er en interessant detalje at Charles Previn og Frank Skinner fortsatte deres arbejde med Joseph A. Valentine på Hitchcock produktionerne, begge disse herrer samt Hans J. Salter var yderst aktive indenfor lydafdelingen på filmen frem til slutningen af 60’erne.
Tak til SF Studios / Universal Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser |