Joker: Folie à Deux UHD 4K blu-ray anmeldelse

 
Joker: Folie à Deux UHD 4K blu-ray anmeldelse

Anmeldelse skrevet af Morten Stjernholm
Joker: Folie à Deux UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
(DK udgave)
Spilletid: 2 timer og 18 minutter
Lyd: Dolby Atmos
Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk, Engelsk
Aspect Ration: 4K - 2.2:1, 1.9:1 (16:9)
HDR: HDR10, Dolby Vision

UHD Blu-ray udgivelsesdato: 16. december 2024
Distributør: SF Studios / Warner Bros
Antal disk:  1 = 1 x UHD 4K blu-ray

Genre: Drama / musical / thriller
Biograf premiere: 2. oktober 2024
 
Instruktør: Todd Phillips
Manuskript: Scott Silver, Todd Phillips
Producere: bl.a. Pete Chiappetta,Justine Conte,Lisa Dennis
Fotograf: Lawrence Sher
Klip: Jeff Groth
Musik: Hildur Guðnadóttir
 
Skuespiller:
Joaquin Phoenix som Arthur Fleck
Lady Gaga som Lee Quinzel
Brendan Gleeson som Jackie Sullivan
Catherine Keener som Maryanne Stewart
Zazie Beetz som Sophie Dumond
Steve Coogan som Paddy Meyers
Harry Lawtey som Harvey Dent
Leigh Gill som Gary Puddles
Ken Leung som Dr. Victor Liu
 
Beskrivelse: 
Modigt, betagende Cinematisk mesterværk
 
Joker: Folie à Deux UHD 4K blu-ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra UHD blu-ray

Dette er et råt, cinematisk kærlighedsbrev, der hylder følelser, musik og skizofreniens dualitet på en måde, som få tør forsøge. For dem, der forventer en standard fortsættelse af JOKER eller en letfordøjelig oplevelse, kan dette føles som ukendt territorium – men for dem, der er villige til at overgive sig til dens dybde, er det intet mindre end betagende.

Jeg var selv super skeptisk efter at have læst så mange dårlige anmeldelser da jeg smed UHD skiven i afspilleren, men jeg tror, at dette handler om, at folk måske har mistet evnen til at fordybe sig i en filmoplevelse. Karaktererne er stærke, og det følelsesmæssige centrum samt manuskriptet er særdeles veludviklet. Jeg var fanget med det samme, fra den første tone ramte øregangen.

Jeg bryder mig normalt ikke om prætentiøse film. Hvis en film føles for “arty” eller prøver for hårdt, står jeg af. Men denne her? Det er noget helt andet. Den er modig, dristig og uden tvivl frygtløs i sin skildring af den komplekse og forfulgte karakter Arthur Fleck. . Fra det øjeblik filmen åbner med en Warner Bros. Looney Tunes-hyldest, trækker hver scene dig dybere ind i den fascinerende galskab i Arthur Flecks splittede sind. Hvad der følger, er en kalejdoskopisk fortælling: en kærlighedshistorie, et retssalsdrama, en musical, en fængselsfilm, en dansefilm og endda et strejf af tegnefilms absurditet – alt sammen i én film.

Joaquin Phoenix leverer endnu en gang en præstation, der trodser enhver beskrivelse. At se ham udforske de komplekse nuancer af denne plagede karakter er som at overvære en masterclass i skuespil. Og så er der Lady Gaga, hvis tolkning af Harley Quinn baner vejen for hende som skuespiller. Selvom hun for mig ikke når samme niveau som Phoenix, viser hun uden tvivl, at hendes talent er lige så stort som hendes stemme.

Visuelt og lydmæssigt er dette en ren nydelse. Film fotografien er bjergtagende, lyssætningen og lyd designet arbejder i perfekt harmoni for at forstærke historiens intensitet, og lydmikset er en reference masterclass i mixning og sonisk perfektion. . Musikken binder det hele sammen med lækker tone og stemningssætning. Hvert element føles som en bevidst hyldest til selve filmkunsten. Der er nik til Hitchcocks Psycho, high fives til musicals fra 1950’erne og klassisk Hollywood, men det hele føles friskt og medrivende frem for fremtvunget. Der er ikke noget værre, end når skuespillerne pludselig bryder ud i sang og dans i en musical film… men her… fungerer det. Giver et ekstra lag, en måde at skildre fantasi og hvad der foregår i Arthurs hovede. Er man musik fan, får man her tilfredsstillelse fra en lang række musik universiteter og dekader.

Men lad os være ærlige: Dette er nok ikke en film for alle. Den kræver opmærksomhed, empati og en villighed til at omfavne dens rå, sanselige kraft. Den er kompleks, upåklageligt emotionel og i en kategori for sig selv.

For filmelskeren derimod burde dette føles som ren magi. Det er en triumf for historiefortælling, skuespil og filmkunst, der efterlod mig i ærefrygt. Joker: Folie à Deux føles for mig ikke som en traditionel efterfølger – den skræller endnu et lag af løget og efterlader os med en dybere forståelse af Arthur Fleck, alt imens den fejrer filmkunsten som en helhed. Det er et cinematisk mesterværk, der tør udfordre og fortrylle i lige mål. FEDT! Og alt for sjældent i pølen af politiske korrekte gentagelser af noget der engang var fedt.

For mig er dette en overraskende femmer.

Du skylder dig selv at bedømme denne film selv og ikke bare følge flokken. Og hvis du ikke er med på rejsen efter ti minutter… så er det nok ikke en film for dig.
 
Det visuelle festfyrværkeri er optaget med avancerede digitale kameraer som Arri Alexa 65 og Sony CineAlta Venice 2, hvilket resulterer i en skarp og detaljeret præsentation i en FREMRAGENDE color grade. . Farvepaletten er rig og varieret, med varme nuancer, der især træder frem under de musikalske sekvenser. Kontrasten er fremragende, med dybe sorte og klare hvide toner. Det er en visuelt spændende oplevelse, der dygtigt sætter filmens æstetik. Der var en lille smule spor af blocking i filmens encode i de sværeste sekvenser med hvidt lys i total sort.. Noget der måske kunne have være undgået hvis filmen havde haft max båndbredde på en enkelt UHD disk der ikke også skal have ekstra materiale?
 
Lydmixet er detaljeret, veldisponeret og bruger alle virkemidler uden at være “i vejen” og altid i historiens tjeneste. Det er et forrygende lydspor, der virkelig gør brug af muligheder i Dolby Atmos til at suge os ind i alle miljøerne og guide os følelsesmæssigt. Sonisk er det et saftigt, stramt mix, med flot dynamik og atmosfære. Væggene i stuen forsvinder simpelthen, og brillante detaljer panoreringer gør mixet meget levende. Dialog er perfekt balanceret og naturlig, herunder også live-sang fra Joaquin Phoenix og Lady Gaga. Disse tilføjelser giver dybde og dimension til lydsporet, og er en sand nydelse som musikelsker. Bas niveauerne er velafbalancerede og bidrager til filmens emotionelle tyngde uden at dominere.

I det hele taget kommer det hele sammen i en reference præsentation, der vil kunne bruges på filmskolerne som et top eksempel på hvad et cinematisk lydmix er. Især filmens første halvdel er i særklasse!
 
Det skorter ikke på ekstras på denne enkelt disk UHD udgivelse… Da filmen er relativt lang, er det lidt synd at man ikke har givet os ekstra materialet på en ekstra disk (se video beskrivelsen)

Dokumentaren “Everything Must Go” er opdelt i fire dele og udforsker forskellige aspekter af produktionen. Derudover er der features som “The Character Of Music”, der fokuserer på Guðnadóttirs unikke tilgang til filmens musik, og “Live! With The Joker”, som giver et kig bag kulisserne på de musikalske optrædener. Fremragende!
 
Set/hørt på:
Billede: LG CX SERIES OLED 77”
Lyd: M&K S-300 system, Lyngdorf SDA-2400, NAD M27, Lyngdorf MP60 2.1 surround processor.
Afspiller: Oppo UHD 205, lydspor: Dolby ATMOS
 

Tak til SF Studios / Warner Bros

Anmeldelse skrevet januar 2025

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser